Dlaczego warto stosować bańki lekarskie?

Bańki lekarskie są jedną z najstarszych metod leczenia przeziębień, chętnie stosowaną przez nasze babcie. Przez pewien czas korzystano z tej metody nieco mniej chętnie, ale obecnie powraca ona do łask.

Jak działają bańki?

Są powszechnie stosowane na stany przeziębieniowe oraz zapalenia oskrzeli, ale sprawdzą się także przy ataku astmy oskrzelowej, zapaleniu pęcherzyka żółciowego, a nawet podczas napadu nerwobólu.

Metoda działania baniek lekarskich polega na wytworzeniu odpowiedniego ciśnienia w naczyniu zamkniętym (bańce), podrażniając zakończenia nerwowe mieszczące się w skórze. Dzięki rozszerzeniu naczyń krwionośnych dochodzi do stymulacji przepływu krwi, a co za tym idzie – tkanki szybciej i efektywniej się oczyszczają oraz utleniają.

Według niektórych teorii, bańki lekarskie doprowadzają do pękania podskórnych naczyń krwionośnych i wypływu krwi z naczyń. Tak „wydobyta” krew powoduje odpowiedź układu immunologicznego, który traktuje ją jako ciało obce i zaczyna działać.

Jakie istnieją rodzaje baniek lekarskich?

Obecnie w sklepach można znaleźć bańki próżniowe (tak zwane zimne), chińskie (gumowe) oraz szklane (klasyczne).

Szklane bańki są uważane za najskuteczniejsze, jednak zabieg musi być wykonany z dużą precyzją, bowiem zakłada stosowanie ognia. Metoda ich działania polega na tym, że palący się spirytus pochlania tlen, tym samym wytwarzając w bańce próżnię.

Bańki próżniowe są wyposażone w specjalny tłok odsysający powietrze.

Chińskie bańki gumowe mogą być stawiane w różnych miejscach ciała ze względu na ich elastyczną strukturę. Często są również wykorzystywane do masażu antycellulitowego.